Wedrenners Nijmegen



HOME AFSPRAKEN
NIEUWS
VASTE ROUTE

WEGKAPITEINS
FOTO'S  VIDEO'S CONTACT



Wedrenners - afspraken


Vanaf de oprichting van de Wedrenners, op 2 april 1991, zijn er afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn er om het fietsen bij de Wedrenners zo veilig en collegiaal mogelijk te laten verlopen en dienen dan ook door alle deelnemers in acht te worden genomen. Onze deelnemers behoren zich correct en respectvol te gedragen ten opzichte elkaar en andere weggebruikers.

Alle deelnemers dienen zich aan de geldende verkeersregels te houden. Als je door een verkeersovertreding schade bij derden veroorzaakt dan kun je hiervoor persoonlijk aansprakelijk gesteld worden. 

Zorg dat je op zijn minst een WA Aansprakelijkheidsverzekering hebt. Deelnemers die hun eventuele materiële schades verzekerd willen hebben kunnen dit doen door lid te worden van de NTFU. Voor meer info hierover zie: aansprakelijkheid




Afspraken voor onze zondag en dinsdag wegtrainingen:

  1. Nieuwe deelnemers dienen zich via marc.heijnen@wedrenners.nl of anders 15 minuten voor het vertrek op dinsdagavond te melden bij organisator Marc Heijnen
  2. Alle deelnemers dienen zich voor het vertrek te verzamelen op het Vierdaagseplein. 
  3. Gebruik bij onze wegtrainingen een goed onderhouden racefiets. Bij onze wegtrainingen zijn ander soortige fietsen, zoals bijvoorbeeld mountainbikes, niet toegestaan. 
  4. Zorg dat je banden in orde zijn. Zie: bandeninfo.
  5. Draag een valhelm.   
  6. Het gebruik van een triatlonstuur is niet toegestaan.
  7. Het gebruik van oordopjes/oortjes is niet toegestaan.
  8. Draag bij slecht weer en vroeg invallende duisternis lichtgekleurde kleding zodat de overige weggebruikers je beter kunnen zien. 
  9. Houd voldoende afstand van de fietsers die voor je rijden en ga zeker niet tussen de achterwielen van je voorgangers rijden. Door voldoende afstand te houden heb je meer tijd om te reageren als je voorganger plotseling remt of van lijn verandert. Tevens heb je door meer afstand te houden meer zicht op het overig (snel)verkeer. Klik hier voor de voordelen van voldoende afstand houden.
  10. Vermijd plotseling remmen en van lijn veranderen.
  11. Ruim voor ieder kruispunt en iedere zijweg dient iedereen die de route kent, in woord en gebaar, richting aan te geven.
  12. Iedereen dient elkaar te waarschuwen, in woord en gebaar, voor tegemoetkomend verkeer, achteropkomend verkeer en voor obstakels. Zie NTFU video over rijden in een groep.
  13. De trainingen dienen door onze groepen afzonderlijk en in gesloten formatie afgelegd te worden.
  14. Sluit onderweg niet aan bij een passerende groep maar blijf in de groep rijden waarin je bent vertrokken.
  15. Nooit plotseling van een (vaste) route afwijken. Hierdoor voorkomen we onnodige risico's vanwege onduidelijkheid betreffende de route. Als je onderweg wil afdraaien/afhaken laat dit dan even aan een collega Wedrenner weten. Als je vervolgens gaat afdraaien/afhaken laat je dan tijdig terug zakken tot de staart van de groep om vandaaruit een andere weg in te slaan.
  16. Rustig rijden in de bebouwde kom.
  17. Hergroepeer na het oversteken van drukke wegen en klimmetjes. Dus niet doorrijden als niet iedereen gelijk weer is aangesloten. Er kan pas weer gereden worden als van achteruit het woord: "compleet" is geroepen. 
  18. Wanneer een bocht en/of top van een helling nadert, waar het tegemoetkomend verkeer niet kan worden gezien, dient er achter elkaar en rechts van de weg gereden te worden. Realiseer je dat "blind" een bocht inrijden en/of een helling op sprinten levensgevaarlijk is. Als voorbeeld op dinsdagavond de Grafwegener Straße.   

 

Extra aandachtspunten voor onze dinsdag trainingen

  1. Op onze dinsdagavond route zijn de Leuther Straße en het weggetje van de Kreuzfurth te onoverzichtelijk om harder dan 30 km per uur te rijden. Op deze weggetjes dienen we rustig te rijden en één voor één door de onoverzichtelijke bochten te rijden.

  2. Waarschuw elkaar voor de gevaarlijke diepliggende putdeksel op de Brugsche Straße. Dit is de weg richting het viaduct bij Kranenburg.

  3. Na het passeren van de grensovergang bij de Kreuzfurth (manege) dient er op de Cranenburgsestraat gehergroepeerd te worden tot dat de laatste rijders van de groep weer zijn aangesloten.

  4. Om onze A-route zo veilig en collegiaal mogelijk te rijden dienen de deelnemers: 

    • op het fietspad richting Grünewald, de Kranenburger Straße, op ruime afstand van elkaar te rijden en bij voorkeur achter elkaar.
    • alert te zijn bij het rijden langs de huizen op de Kranenburgber Straße. Deze huizen hebben een uitrit aan het fietspad!
    • samen over te steken bij het stoplicht van grensovergang Grünewald.
    • voldoende rechts te rijden op de klim van de Zwarteweg vanwege het overig (snel)verkeer.
    • hergroeperen na de klim van de Zwarteweg.
    • heel rustig rijden bij boscafé vanwege voetgangers en loslopende dieren op de weg.
    • bij boscafé verder te hergroeperen. Na de laatste fietsonvriendelijke verkeersdrempel kan de route weer gezamenlijk opgepakt worden.

Regen en gladheid

Door regen en/of modder kunnen onze routes helaas af en toe glad zijn. We dienen dan extra rustig de bochten door te rijden. In seizoen 2017 ging het bijvoorbeeld weer mis in deze bocht tussen Mehr en het viaduct bij Kranenburg. Klik hier voor filmpje van deze bocht. 

Naast het matigen van de snelheid bij gladheid is het ook belangrijk om extra afstand van elkaar te houden. Realiseer je dat vooral bij regen het remvermogen tussen de ene en de andere fiets nogal verschillend kan zijn. De fiets, waarvan de remblokjes en velgen al droog zijn geremd, remt immers beter dan een fiets waarvan de remblokjes en velgen nog helemaal nat en vies zijn.  


Wat te doen bij ongelukken

Als er onderweg een ongeluk ontstaat dan is het de bedoeling dat alle deelnemers van de betreffende groep stoppen met fietsen om het/de slachtoffer(s) bij te staan. Probeer tevens op de plaats van het ongeval foto´s en/of filmpjes te maken. Vergeet niet, indien van toepassing, om de kentekens van betrokken motorvoertuigen te fotograferen.

Alarmnummer Nederland: 112

Politie Nederland (geen spoed): 0900-8844 

Alarmnummer Duitsland: 112

Politie Duitsland (nood): 110



NAW gegevens en medische gegevens

Voor het geval je onderweg iets overkomt is het belangrijk dat je iets bij je hebt waar je naam, adres en contactgegevens op staan. Dit kan bijvoorbeeld je verzekeringspas, (een kopie van) je rijbewijs, paspoort of ID bewijs zijn.


Ook kan het verstandig zijn om je bloedgroep en andere persoonlijke medische gegevens bij je te hebben.

                                                                                                                                                 

                                




proclaimer